Gesukkel in de Keuken (9)

Afwas

Afwas

Mijn leven is saai. Mij gebeurt nooit wat. Tussen het hoeren, snoeren en taxirijden door kabbelt mijn leven zich rimpelloos voort, een onafzienbare oceaan van traagheid. Het enige soelaas biedt de dagelijkse afwas.
Gewapend met een paar roze keukenhandschoenen, schuurspons en plastic afwasborstel ontdoe ik de borden van etensresten en de pannen van het aangekoekte vet. Glazen laat ik fonkelen en bestek glanzen. Geheel geconcentreerd op mijn borstel en poets werk en beneveld door de geur van limoen extract, tracht ik ondertussen onbewust een andere, wellicht betere, werkelijkheid te vinden in de bellen van het sop in de gootsteen.
Als de vaat zijn plaats weer heeft gevonden in de kasten en laden, plaats ik voldaan mijn blauwe afwasborstel terug in het afdruiprek en vraag me af: ‘Wat is er toch gebeurd met die stoere Lola afwasborstel? Waar is die gebleven?’

Karel Gabler

6 opmerkingen:

  1. Nu je het zegt, sinds een paar jaar heb ik de luxe van een afwasmachine en mis ik inderdaad dat net even te lang durende gedachteloze klusje van elke dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Tussen het hoeren, snoeren en taxirijden. Etc.". LOL!
    Dacht dat deze enigzins gedateerde uitdrukking, alleen nog in Huize Loesje gebezigd werd!
    Lollig!
    Loesje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De Lolaborstel bestaat volgens mij nog wel, maar is een soort collectors-item geworden. Soms ,op een markt, kom je hem op een ouderwetsche huishoudkraam nog wel eens tegen. Was eigenlijk wel een bacterie-verzamelaar, maar daar dachten we vroeger niet aan.

    Hoewel opgevoed met die Lola, was ik als handafwasster al jaren af met het sponsje met schuurrugje, door de meeste mensen gebruikt als "viezigheids- of schuursponsje".
    Niet terecht. Reserveer één zo'n sponsje voor de afwas en vergeet verder borstels.
    Eerst de schuurkant, dan nog even de sponskant,afspoelen met echt heet water en laten uitlekken en drogen in het afdruiprek.
    Voilá, geen afdroogdoek nodig.
    Heerlijk, wat stuntelen wij de de volgende keer in de keuken?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Keukenprins Karel maakt duidelijk dat hij z'n pils niet uit een fluitje drinkt en ook van espresso geen weet heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Tulay ,

    Ik bewonder uw helderziendheid !! Had ik dat ook maar !

    De voorganger van het "Fluitje" was het zgn. "Colaatje Pils" Dat was in de 70-er jaren zo..
    Daarna kwam het "Deukje" ofwel een soort longdrink glas met 4 deukjes waar men bier uit dronk.
    Wat mij toen als jonge horeca medewerker al opviel waren de mensen die uit een "deukje" dronken

    Zij waren opvallend en anoniem !

    Met de vriendelijkste groet,

    George van Kralingen
    de Gorzen 1
    3216 BK Abbenbroek

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ Tulay ,

    Ik bewonder uw helderziendheid !! Had ik dat ook maar !

    De voorganger van het "Fluitje" was het zgn. "Colaatje Pils" Dat was in de 70-er jaren zo..
    Daarna kwam het "Deukje" ofwel een soort longdrink glas met 4 deukjes waar men bier uit dronk.
    Wat mij toen als jonge horeca medewerker al opviel waren de mensen die uit een "deukje" dronken

    Zij waren opvallend en anoniem !

    Met de vriendelijkste groet,

    George van Kralingen
    de Gorzen 1
    3216 BK Abbenbroek

    BeantwoordenVerwijderen