Sprakeloos

Boefjes

Ik wil er dan toch gewag van maken. Ondanks het fraaie zomerse weer met al dat leuks. Maar er staat ons vast meer fraai zomermeer te wachten en ik moet niet egoïstisch zijn en ook aan al die andere meisjes en vrouwen denken. Vandaar.

Het is vrijdag in de namiddag (3 juli 2009) en hoewel de straten een paar uur daarvoor blank hebben gestaan door de onverwacht hevige regen- en hagelneerslag, inmiddels straalt de zon alsof ie niet weg is geweest en zijn de plassen verdampt. Ik heb m'n boodschappen voor het weekend in huis, de bedden zijn verschoond, het huis is gestofzuigd en de wasmachine draait gezellig een wasje. Tijd om nog even voor de avondmaaltijd een korte wandeling op de hei te maken.

Bij terugkomst loop ik langs een speelplaats, aan de rand van een 'zeer geliefde jaren dertigwoningen-wijk', waar ik zelf nog een tijdje heb gewoond. Op het nagenoeg lege speelterrein staat een bankje waarop twee jongens zitten met hun voeten op het zitgedeelte, de een zal negen of tien jaar zijn, de ander enkele jaren ouder. Maar ik let niet op hen, waarom zou ik? Er is geen sprake dat ik de jongens provoceer of geen respect toon, zoals dat tegenwoordig wel wordt geduid wanneer je mensen ongevraagd aankijkt.

De jongste van het tweetal draait zich echter om, kijkt me aan en zegt, nee schreeuwt iets tegen me in een taal die ik niet machtig ben. Ik zal het niet meer precies meer weten maar het klonk ongeveer zo: iss-mie-lahgg-ggha-maggg!! Geen Nederlands dus. Volstrekt onbegrijpelijk zelfs, maar de oudere jongen schijnt het wél te hebben verstaan want hij moet er vreselijk om lachen, waarop het jongetje nogmaals dezelfde onbegrijpelijke klanken uitkrijt die ik nog steeds niet versta maar die wel voor mij bestemd zijn; het speelplein is vrij en aan hen om op te spelen maar het jochie moet iets met mij: iss-mie-lahgg-ggha-maggg!! Wat hebben de twee een lol!

Misschien moet ik nu – om het plaatje compleet te maken – even vermelden hoe ik erbij loop. Heel gewoon hoor maar vanwege het mooie weer draag ik een mouwloos hempje op een driekwart zomerbroek waaronder geen legging maar modieuze sandalen. Ik draag geen hoofddoek, geen sieraden, wél een zonnebril. Qua leeftijd had ik gerust hun moeder kunnen zijn.

Wat deze knul me ook heeft toegesnauwd en of het nou Arabisch, Turks, Marokkaans of Berbers is, het leidt me wel af, ik ben even sprakeloos maar net op tijd bedenk ik dat ik inmiddels ook een eigen woordje buitenlands spreek. Terwijl ik kalm doorloop, kijk ik het jongetje aan en zeg: “Ies haram!”. Ik lach een beetje, uit machteloze woede, denk ik.

Ik zie dat beiden van m'n reactie opkijken en omdat ik nogal pissed ben, doe ik er een schepje bovenop: “Mag niet van Allah!”. Ik heb wel eens gelezen of gehoord dat ze daar gevoelig voor zijn. Ben ik net in een vreemde taal uitgescholden, nu schakelt - waarschijnlijk omdat ik het ben die het tegen hen zeg en niet hun vader – de jongen alsnog moeiteloos over op het Nederlands: “jij moet je bek houden, mevrouw!”.
Merkwaardig, 'jij' en 'mevrouw' in één zin voor een en dezelfde persoon maar ik heb het nu wel gehad met deze kinderen, 'k wandel door en denk 'stel je toch eens voor dat dit in een land als Marokko of Turkije gebeurt!' In een omgekeerde situatie zou dit onvoorstelbaar zijn.

Het voorval stelt niet veel voor, er zijn ernstiger zaken dan deze toevallige vernedering maar als vrouwen om redenen als deze op de PVV gaan stemmen, dan kan ik het ze moeilijk kwalijk nemen. Natuurlijk komt het ook voor dat autochtone kinderen burgers uitschelden of naroepen en wat niet al, in toenemende mate zelfs, alleen gebeurt dat in het Nederlands en daar kunnen we dan met alle flair die we in huis hebben op regeren.

De sociale kloof met deze jongetjes is niet te overbruggen. Ik zie hun toekomst in Nederland dan ook somber in en niet slechts voor hen. Want wat bezielt zulke jongens eigenlijk? Hoe kom je op het onbeschofte idee om een onbekende vrouwelijke voorbijganger in een vreemde taal, op een agressieve manier aan te spreken en dan hard uit te lachen?

Zijn deze jongens nu buitenlanders? Of bevind ik me al niet meer in Nederland?

Nee, het is de multiculturele samenleving.

Annelies van der Veer

12 opmerkingen:

  1. De multiculturele samenleving is het begin van de Nederlands- Marokkaanse samenleving, dat zal uiteindelijk het resultaat zijn van datgene wat bestuurders zonder enige visie ons hebben aangedaan.Uiteindelijk zal Balkenende met normen en waarden onder zijn arm op de vlucht slaan.Laf, uiterst laf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Twee zomers geleden wandelde ik op een mooie namiddag op de Dam en voor mij liepen drie jongemannen, rond de 25 schat ik, waarvan er een net een mars of zo aan het eten was en het wikkel zo op straat gooide. Ik wist niet precies waarom, of het nu totale gedachteloosheid was of om indruk te maken op de andere twee. Ik liep iets harder dan zij en passeerde degene over wie ik net vertelde. In het voorbijgaan vroeg ik "dat doe je thuis toch ook niet?". Ik kreeg woorden van gelijke strekking naar mijn hoofd als die jij verhaalde, Annelies. Maar er was nog iets en vandaar deze post. Hij voegde eraan toe: "Ik ken jou toch niet!". Dus even merkwaardig als dat samen plaatsen van "jij" en "mevrouw" in een zin, zou ik denken. Alsof hij geen probleem met mijn commentaar had gehad als we elkaar hadden gekend en ik zijn oom was geweest of zo. Nog voor ik drie stappen verder had gezet, vroeg ik me al af wie dan uiteindelijk wel invloed op die jongens zou hebben, die duidelijk volgens de eigen culturele regels leefden. "Oom" agent zal dat niet geweest zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het voorval valt wel mee las ik in je schrijven,ik Realist vindt het normvervaging van je Annelies.
    Wat als deze jongens ouder zijn,waar liggen de grenzen dan van deze jongetjes.
    Er valt hier inderdaad weinig aan te doen we kunnen dit als burger niet meer oplossen maar wat doet de politiek eraan????
    De politiek is alleen maar bezig met het pleasen van deze culturen
    en demoniseren van PVV en zijn stemmers, puur uit eigenbelang en niet die van ALLE BURGERS in dit land.
    Worden wij de toekomstige asielzoekers????

    puur om de zeteljes te behouden

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ron de Weijze kwam met de uitlating 'ik ken je niet' en dat is het nou juist, want je hebt hier te maken met een hele hypocriete schaamtecultuur, waarin alles kan, zo lang niemand het maar weet en ziet. Uiteraard is iemand van buiten hun cultuurkring veel minder belangrijk.

    Het zou me niets verbazen dat de bizarre aapachtige kreten die Annelies naar haar hoofd kreeg, iets in de trant van hoer, slet enz. betekenen. Vrouwen die er luchtig bijlopen zijn nou eenmaal in hun ogen minder fatsoenlijk. Hoe hypocriet ze zelf ook mogen zijn. Het is een verdorven hypocriete schaamtecultuur gebaseerd op angst en onderdrukking. De meisjes op het Leidseplein van de afgelopen week en die van een week daarvoor zijn ook het slachtoffer geweest van die walgelijke mentaliteit en omdat ze als "onfatsoenlijke" vrouwen de toenaderingen van die Arabische jongens weigerden, terwijl ze dat niet hadden mogen doen, wekten dat de agressie van die Arabieren op.

    Ze hebben ook een houding van minachting voor vrouwen die niet uit hun cultuur komen en de stap om loverboy te worden met die mentaliteit is niet groot:

    loverboy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jute zak, twee zware keien, dichtbinden en hup de rivier in.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Decadenlang PvdA beleid: ordeproblemen op het Leidseplein bij de taxiplaatsen, rotzooi en cliëntelisme in diverse stadsdelen, straten in de stad versmoezelen en versmeren, burgers worden lastiggevallen door niet of nauwelijks corrigeerbaar rapalje. Er komen wat bijwerkingen van wensdenkerige verkondiging en blinde toepassing van de doctrine van de multikul aan het licht.

    Nu kan het nog anders als mensen bereid zijn om hun stem te laten horen. Laat iedere ingezetene daaraan denken als er weer een mogelijkheid tot politieke correctie komt. Er hoeft niet langer met de kraan open gedweild te worden door handhaving van redelijke toelatingscriteria met betrekking tot arbeidsmarktkansen in dit land. Bovendien kan eens worden gedacht over maatregelen met betrekking tot evenwicht tussen rechten en plichten aan verwerving en behoud van de Nederlandse nationaliteit.

    Waarom zouden er geen redelijke eisen aan loyaliteit van elke ingezetene gevraagd kunnen worden? Wie dat niet bevalt en zich weigert te laten aanspreken kan dan op basis van helder verifeerbare criteria, een dossiertje van ontolerabel gedrag en een oordeel van de rechter als ongewenst vreemdelijk over de grens gezet worden. Zodat mensen niet om een baldadig moment in angst hoeven zitten.

    Al te goed is al wat te lang buurman's gek geweest die ook nog eens mocht blijven opdraaien voor steevast doorgeschoven sociale, psycholische, juridische en financiële rekeningen. Het lijkt me helemaal niet nodig om daarbij zelf te veranderen in het monster dat menigeen graag bestreden ziet worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het moet hierboven natuurlijk *vreemdeling* zijn. Rigoreuzer hoeft niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hans Jansen schreef in zijn laatste posting over daden die niet binnen de islam horen: "1) het onder ogen zien waartoe, volgens de moslimse wet- en schriftgeleerden, de Koran en het voorbeeld van Mohammed oproepen, (2) kennisnemen van wat er in de shariahandboeken staat, en (3) nagaan hoe het de niet-moslimse minderheden onder moslims oppergezag de afgelopen eeuwen vergaan is. De studie van dit laatste onderwerp zou goed kunnen helpen de voor ons zo raadselachtige Marokkaanse straatterreur te plaatsen". Mij valt steeds meer op dat de straatterreur van deze groepen hand in hand gaan met het veroveren van de openbare ruimte, de etnische schoonmaak van hele buurten en stadsdelen, en de eisen van imams omtrent de invoering van sharia en kledingvoorschriften. Het antwoord van de Nederlandse staat is telkenmale wegkijken en niets doen en zelfs de overdracht van nationale souvereiniteit door het aanstellen van buurtvaders. Hoeveel bloed moet er nog vloeien van stappende meisjes en taxi gebruikers op het Leidseplein, voordat er eindelijk wordt ingegrepen?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Rudolf trapt er dus ook in. Hij schreef namelijk: “Ze hebben ook een houding van minachting voor vrouwen die niet uit hun cultuur komen en de stap om loverboy te worden met die mentaliteit is niet groot”. Waarna een link volgt naar een pagina van TROUW.
    Jammer, want Trouw publiceert –zoals alle PC Media- uit een eenzijdige, onbetrouwbare bron (“Wij van WC-Eend adviseren WC- Eend”). Geloof nooit vertegenwoordigers van de softe welzijnssector op hun eigen onderzoek. Daarvoor hangen hun gesubsidieerde belangen teveel samen met het aantal crepeer gevallen op papier.

    Om te beginnen: Loverboys zijn een hype, met angstaanjagende televisie-uitzendingen en paniekerige verhalen. Z.g. hulpverleners vertelde Frank Bovenkerk, toch een criminoloog van naam, hoe loverboys te werk gingen en welke meiden hun slachtoffer werden, maar aantallen of concrete gevallen, ho maar. En nu weet deze stichting in Trouw het wel? Niet dus! Die jongens in hun mooie auto’s bij school zijn familieleden. Of drugshandelaren, met heel andere bedoelingen, bleek na onderzoek door Bovenkerk!

    Loverboys’ symboliseren ontwikkelingen waar Nederland zich geen raad mee weet: de seksualisering bij jongeren, de invloed van internet, TV en de gettocultuur. Hulpverleners voor de “slachtoffers’ zijn mede uitdragers van deze ‘cultuur’. Hun subsidies hangen dus –zoals gezegd- samen met een zo hoog mogelijk aantal crepeer gevallen …op papier! Bij afschaffing van het bordeelverbod vroegen dit soort ‘hulpverleners ‘ zelfs om legalisering van prostitutie door 16 jarigen. Hoe cultiveer je een niet bestaand probleem? Vraag het de softe sector.

    Gelukkig wordt de mythe van de Loverboy steeds meer ontrafeld. Kijk bijvoorbeeld eens op
    http://misdaadjournalist.web-log.nl/misdaadjournalist/2009/03/broodje-aap-met.html

    De media hebben een nieuwe hype. De hulpverleners een nieuwe subsidiestroom. De allochtone macho’s een valse status die ze evengoed graag koesteren (“Kijk eens: blanke vrouwtje trippen op ons”). En lichtzinnige meisjes kunnen hun Breezerslettenrol eenvoudig inwisselen voor die van slachtoffer wanneer dat hen het beste uitkomt. En ondertussen met z’n allen claimen dat de loverboy zich vooralmanifesteerd in een duister, illegaal circuit. Heel gek, politie en justitie kunnen dat circuit maar niet ontdekken, hoerenlopers des te meer (…).

    BeantwoordenVerwijderen
  11. In duitsland heeft een rus een egyptische hoofddoek beledigd, vervolgens deed ze aangifte en de Rus die haar beledigde werd voor de rechter gedaagd, tijdens dat proces stak de woedende rus haar dood.

    Dit voorval is voor media in Arabische landen reden voor een zeer hetzerige toon richting Duitsland en Europa, ook op islamitische webfora. Zo hypocriet,
    een keer zijn zij slachtoffer en dan al dat gedoe, en bij autochtone Duitsers en anderen wordt het in de doofpot gestopt.

    http://www.welt.de/politik/deutschland/article4069661/Islamisten-fordern-Vergeltung-fuer-Mord-im-Gericht.html?page=6#article_readcomments

    http://www.telegraaf.nl/buitenland/4342145/__Ophef_om_vermoorde_moslima__.html?p=4,1



    Hoe vaak moet men dan wel niet dood aan Turkije of welk ander Arabisch /
    islamitisch land dan ook roepen als er bij elke moord en gewelddaad door
    iemand uit die landen, door Europeanen net zo wordt gereageerd als in die achterlijke islamitische landen. Dit is slechts een rookgordijn om hun eigen
    systematische intolerantie te verbergen en om nog meer eisen af te dwingen.

    In Egypte worden vaak genoeg christelijke kopten vermoord en ontvoerd, daar wordt hun eigen christelijke minderheid schaamteloos onderdrukt. Heel hypocriet.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @ Patrick,

    Je zou daar best wel eens gelijk in kunnen hebben en ik kan je wantrouwen begrijpen.

    BeantwoordenVerwijderen