De enige romantische Nederlandse schrijver van formaat!



'La Grâce', Le Poët-Laval, 26160 La Bégude de Mazenc,
France, 3 mei 1977

Beste Bert,
(...)
Van Oorschot stuurde mij een afrekening over 1976 van *** gulden wat mij meeviel: ik had op ca. *** gerekend. Volgens mij zit het zo: mijn werk, dat ik geschreven heb, blijft onveranderd wat het is, goed of niet goed, maar relatief neemt de kwaliteit toe, omdat er steeds minder schrijvers in Nederland zijn die schrijven kunnen.

Het vakmanschap, de eruditie, de inzet, de persoonlijke visie, het vermogen om een eigen kosmos te scheppen inplaats van de Verrekijk en de rode kranten na te praten - het verdwijnt allemaal. Ik ga schaars worden als antiek, dat alleen nog maar meer gezocht en duurder kan worden. En die zondvloed van debuten, die geen van alle een 'belofte' inhouden, omdat het nog niet eens sympathieke puberteitsuitbarstingen zijn! Toch bedroeft en beangstigt het me niet weinig, dat geheel alleen staan: de enige romantische Nederlandse schrijver van formaat! Ken jij levende Nederlandse dichters van formaat? Het is allemaal intellectuelenpoëzie, met Koning Eénoog Komrij aan het hoofd."
(...)

Gerard Reve - Moedig Voorwaarts
Brieven aan Bert en Netty de Groot
1974-1997
Bezorgd door Nop Maas
Uitgeverij L.J. Veen
Amsterdam/Antwerpen
2007

1 opmerking:

  1. 7500 lezers gingen u voor. Lees alles over daadwerkelijk Katholieke Dieren. Sommigen zijn zelfs roomscher dan de paus.

    http://grootgerardreveforum.yourbb.nl/index.php

    BeantwoordenVerwijderen