Dodenherdenking

Dodenherdenking

De vierde mei slaan Ischa en ik nooit over. Dan herdenken we de gevallenen in de Tweede Wereldoorlog.

De gevallenen.
Tja.
Da's eigenlijk
een woord dat je niet meer gebruikt.
Maar het past wel bij die datum van de vierde mei.
Net zo goed als het Wilhelmus.
Daar zijn Ischa en ik ook niet zo verzot op.
Maar na die minuut stilte op de vierde mei klinkt dat Wilhelmus heel mooi en zelfs ontroerend.

En dat komt allemaal, lieve luisteraars en luisteraarsters, omdat die vierde mei zo langzamerhand toch een historische datum is geworden.

En dat vinden Ischa en ik heel fijn.

Omdat wij graag die gevallenen willen eren met het Wilhelmus.

Omdat wij ons bewust zijn van de his-to-ri-ci-teit van die Tweede Wereldoorlog.

De his-to-ri-ci-teit.

Jawel.

Ofte wel: wij willen ons ervan bewust blijven dat dat allemaal écht gebeurd is.
Maar wat gebeurde er gisterenavond?
Na dat Wilhelmus nam, daar op De Dam, Max van der Stoel het woord.
En Max van der Stoel begon vervolgens uit te leggen dat deze dodenherdenking ook doorgetrokken diende te worden naar deze tijd.
En hij had het ineens over rassendiscriminatie in het huidige Nederland.
Ischa en ik zaten als verlamd voor de buis.
'Hij versjteert mijn hele dodenherdenking!' riep Izzy.
En ik was het, bij uitzondering, helemaal eens met mijn kleine vriend.
Want de dodenherdenking gaat over ónze gevallenen.
En die eren wij op de vierde mei.
En er is natuurlijk ook nog een hoop ánder onrecht - maar daar hebben wij het op die vierde mei éventjes niet over.
Mogen we, soms?
Zo - dat is eruit!
En ga nu maar een mooi Frans liedje zingen, mijn jongen, dat helemaal nergens over gaat. Want dat hebben we óók verdiend, na zo'n verpeste vierde-mei-herdenking.
Hahahaha!
Dus zing, mijn jongen, zing, zing, zing!
Ischa Meijer
Uitgesproken door Cor Galis, 5 mei 1992.

Uit: Zing m'n jongen zing!
Cor Galis leest Ischa Meijer

Prometheus

1997

5 opmerkingen:

  1. Misselijk word ik er van..
    Waar iederéen betreurd moet worden verliezen déze doden hun betekenis. De herdenking is al jaren een kerkdienst, waar je met een vroom gezicht reclame zit te maken voor je verlichte wel-denk: bijvoorbeeld dat anti-zionisme niet hetzelfde is als antisemitisme

    Ach ja, en modern links vond al snel dat de joden niet moesten zeuren: het waren per slot blanken en nog rijk ook, en kijk liever naar Zuid-Afrika..
    De voortrekkers in de strijd tegen het wereldwijde racisme wilden van die laag boter op hun hoofd af. In hun haast zich van de schande van de vaders te distantiëren hebben ze zich zo radicaal aangesloten bij het na-oorlogs verzet dat ze de joden alwéer onder de voet liepen..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal raak. Ook voor mij reden om na het volkslied onmiddellijk de benen te nemen. Ik zeg het Ischa (met een kleine variant)na, Ze versjeren de dodenherdenking.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helemaal raak. Reden voor mij me na het volkslied onmiddellijk uit de voeten te maken. Ik zeg het Ischa (met een variant) na: Ze versjteren de dodenherdenking.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gelukkig heeft het Nationaal Commitee 4 en 5 mei een poging gedaan om dat oubollige gedoe met de herdenking en dat 'nationalistische Wilhelmus' af te wisselen met een mooi gedicht over een zielige landverader die als SS'er gesneuveld was (was waarschijnlijk een 'jeugdzonde'. Moet kunnen, toch?).
    Laten we die officiële herdenking maar boycotten en een herdenking organiseren voor echt fatsoenlijke mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wie de doden wil herdenken kan nog altijd terecht in de Hollandsche Schouwburg.

    BeantwoordenVerwijderen